نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2209
-
الف
+

فلم زندگینامه «محمود خواجه بهبودی» ساخته می شود

فلم داستان زندگی «محمود خواجه بهبودی» روزنامه نگار و بنیانگذار نمایشنامه‌نویسی ملی ازبکستان ساخته می شود.

به گزارش آی فیلم2، فلم داستان زندگی «محمود خواجه بهبودی» روزنامه نگار و بنیانگذار نمایشنامه‌نویسی ملی ازبکستان توسط آژانس ملی «ازبک کینو» در این کشور ساخته می شود.

این فلم بر اساس رویدادهای واقعی اواخر قرن ۱۹ تا نیمه دوم دهه قرن ۲۰ ساخته می‌شود و گوشه‌ای از خاطرات زندگی و فعالیت‌های بهبودی را بیان می‌کند. همچنین در این فلم رویدادهای تاریخی مثل شکست خودمختاری خوقند، فرار پناهندگان و درگیری‌های مسلحانه آن دوره را به تصویر کشیده می‌شود.

فلم «محمود خواجه بهبودی» در مناطق گوناگون ازبکستان، از جمله در تاشکند و سمرقند فلمبرداری شده است و سکانس‌های پایانی آن در بخارا مقابل کمره می‌رود که شامل صحنه‌هایی از آخرین روزهای در بند شدن بهبودی، قبل از اعدام این متفکر مشهور است.

به نقل از فارس، زندگی و فعالیت های «محمود خواجه بهبودی» تاثیر به سزایی در پایه گذاری علوم جدید و توسعه فرهنگ در منطقه آسیای مرکزی داشته است.

به گفته رایزن فرهنگی ایران در ازبکستان، این درام تاریخی به صد و چهل و پنجمین سالگرد بزرگداشت «محمود خواجه بهبودی» اختصاص دارد و به مناسبت زادروزش در سال روان، در ازبکستان جشن‌هایی برگزار خواهد شد. 

 «محمود خواجه بهبودی» در ۱۸۷۵ میلادی در روستای «بخشی تپه» سمرقند به دنیا آمد.

بهبودی در ۱۹۱۱ میلادی نخستین نمایشنامه ملی تاجیکی را به نام «پدرکُش» نوشت که موضوع آن رقابت میان بازرگانی به شیوه سنتی و بازرگانی نوین بود، اما حکومتداران اجازه چاپ و نمایش آن را ندادند.

وی سرانجام در ۱۹۱۳ میلادی توانست این نمایشنامه را در سمرقند به فارسی تاجیکی و ترکی ازبکی چاپ کند و همچنین آن را در سمرقند، بخارا، تاشکند و چند شهر دیگر به اجرا درآورد.

م ح

نظر شما
ارسال نظر